وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

هر چی بخواهید می توانید بخوانید و یاد بگیرید/ یادگیری با طعم لذت
وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

هر چی بخواهید می توانید بخوانید و یاد بگیرید/ یادگیری با طعم لذت

مختصری از زندگی نامه دکتر هدایت اله الیاسی


  دکتر هدایت اله الیاسی


نام : هدایت اله

نام خانوادگی : الیاسی  


تاریخ تولد: 1318

محل تولد: خلخال

 

تخصص ها و مدارج تحصیلی :

الف : پزشکی عمومی دانشگاه تهران

ب : تخصص بیهوشی دانشگاه ایلی نویز – آمریکا سال 1972 میلادی

ج : بورد تخصصی بیهوشی آمریکا سال 1974 میلادی

د : فلوشیب ICU و CRITICAL CARE MEDICINE دانشگاه شیکاگو 1974

 

دانشگاه های محل تحصیل :

دانشگاه تهران ، دانشگاه ایلی نویز ، شیکاگو و دانشگاه شیکاگو – شیکاگو

 

تالیفات ( منتشر شده ) :

1: احیای قلبی ریوی پایه

2: احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفت

3: ترجمه مبارزه با مرگهای ناگهانی

4: فصل بیهوشی در بیماران آسماتیک و فصل مراقبتهای لازم از بیماران آسماتیک در ICU در کتاب آسم تالیف جناب آقای دکتر معین وزیر علوم و فن آوری

 

مقالات منتشر شده :

1- خونریزی از شریان بی نام در بیماران با لوله تراکئوستومی و نجات آنها برای اولین بار در تاریخ پزشکی .

2- درمان 1600 مورد بیمار نارسائی تنفسی و صور مختلف IMV .

3- برنده جایزه در نمایشگاه علمی کنگره بیهوشی در شیکاگو سال 1974 میلادی در مورد IMV و صور مختلف WEANING از دستگاه تنفس مصنوعی .

4- برنده جایزه در نمایشگاه بین المللی بیهوشی پایتخت مکزیک (مکزیکوسیتی ) در نمایش مونیتورینگ دائمی فشار راه های هوائی در بیمارانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده میکردند برای جلوگیری از عوارض تنفس مصنوعی و نمایش Dissyncronisation بیمار با سیستم های مختلف تنفسی از جمله IMV و لزوم سنکرونیزه کردن آن .

5- مقایسه اثرات شیاف ایندومتاسین با پتیدین عضلانی بر درد بعد از عمل سزارین فصلنامه پژوهنده زمستان 1379 به همراه خانم دکتر ملیحه حیدری .

6- مقایسه درد پس از عمل در بیهوشی با تکنیک پاراورتبرال در مقایسه با بیهوشی عمومی در بیماران جراحی الکتیو پستان مجله پژوهنده 1382 به همراه آقای دکتر علی دباغ .

7- بررسی تاثیر کرایو آنالژزیا بر میزان کنترل درد پس از توراکوتومی و طرح ELYASSI-Danesh prob پذیرفته شده در مجله پژوهش در پزشکی زمستان 1381 به همراه آقای دکتر سیروس مومن زاده .

 

مقالات انتشار و پذیرفته شده :

1- مقایسه اثرایزوفلوران و سووفلوران بر لرز پس از بیهوشی (مجله پژوهنده بهمن و اسفند 1388)

2- بررسی تاثیر تجویز سولفات منیزیم داخل مفصلی بر درد حاد بعد از عمل در بیماران آرتروسکوپی تشخیصی زانو با بیهوشی عمومی (مجله پژوهنده فروردین و اردیبهشت 1388)

3- بررسی تاثیر تجویز محلول وریدی سولفات منیزیم بر درد حاد پس از عمل در بیهوشی اسپاینال (مجله پژوهنده بهمن و اسفند 1388)

4- بررسی تاثیر کرایوآنالژزی بر میزان درد پس از تراکوتومی ( مجله پژوهش در پزشکی تابستان 1382)

5-  آنالیز گازهای خون مویرگی شریانی شده در بیماران هایپوکسیک بستری در بخش مراقبت های ویژه (مجله پژوهنده پاییز 1381)

6-  مقایسه پارامترهای تنفسی در بیماران تحت تهویه مکانیکی تهاجمی قبل و بعد از تراکئوتومی مجله آنستزیولوژی وابسته به انجمن بیهوشی ایران تابستان سال 1382 با همکاری دکتر مهران شاهرخی .

 

7- The effect of adjuvant Midazolam compared with fentanyl on the duration of spinal anesthesia with 0.5% Bupivacaine in opium abusers: Under Publication in IARS 2010

8- A rapidly enlarging neck mass: The role of the sitting position in fiberoptic branchoscopy for difficult intubation: Anesth Analg 2008; 107: 1627-9

9-  Duration Of Spinal Anesthesia with Bupivacaine in Chronic opium Abusers Undergoing Lower Exterimity Orthopedic Surgery: Arch Iranian Med 2007; 10 (30): 316-320

10- The role of paravertebral block in decreasing postoperative pain in elective breast surgeries: MedSciMonitor, 2007; 13(10): CR464-467

 

عضویت در انجمن ها :

1- عضو سابق انجمن بیهوشی آمریکا

2- عضو سابق آکادمی پزشکی آمریکا (TENURE) شعبه دانشگاه کولومبیا میسوری .


سوابق مدیریتی :

1- مدیر گروه بیهوشی برای مدت بسیار طولانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

2- دبیر بورد تخصصی بیهوشی ایران برای مدت طولانی

 

ابداعات و نوآوری ها :

1- اثبات عدم سنکرونیزیشن بیماران با IMV و بنا بر این پیشنهاد SYNCHRONIZED IMV

2- ابداع پروب ELYASSI-Danesh probe برای کریو آنالیژ جهت دردهای بعد از توراکوتومی بصورت Fish-mouth

 

خاطره :

تخصص بیهوشی را در دانشگاه ایلی نویز شیکاگو گذرانده و بصورت فلوشیب ICU و Instructor در دانشگاه شیکاگو مشغول بودم . بورد شفاهی را بعد از یکسال فلوشیب با موفقیت گذراندم یک روز عصر مرا به دپارتمان دعوت کردند دیدم بساط شیرینی و پذیرایی مفصل آماده است و پنج نفر فول پروفسور و همه اعضاء دپارتمان حضور داشتند سوال کردم تولد کیست ؟ گفتند تولد شما است . گفتم تولد من در این تاریخ نیست . گفتند بزودی معلوم می شود تا اینکه پروفسور هری لو ، پشت تریبون قرار گرفت و گفت امروز تولد دکتر هدایت اله الیاسی است اما او خود نمی داند چون این تولد علمی برای ایشان است زیرا امروز دانشگاه رتبه Assistant professor را در این دپارتمان به ایشان اعطا کرده است . این در حالی بود که اقلا چند نفر ده سال جلوتر از من در این دپارتمان منتظر یک چنین ارتقائی بودند . این روز یکی از شادترین و خشنودترین روزهای زندگیم بود که خداوند تبارک وتعالی را برای آن سپاسگزاری کردم و می کنم .

 

مختصری از شرح زندگی :

من در خانواده مذهبی در یکی از روستاهای خلخال بدنیا آمدم دعاهای قرآنی را از مادرم یاد گرفتم . پدرم اولین معلم من بود در دبستان حافظ گیوی و ناصری خلخال دوره ابتدائی و مقداری از تحصیلات متوسطه را گذراندم دیپلم طبیعی را از دبیرستان رازی تهران گرفتم . پزشکی عمومی را در دانشگاه تهران گذراندم . بعد از گذراندن دوره سپاه بهداشت در طالش عازم آمریکا شدم . دوره انترنی مجدد و تخصص بیهوشی را در دانشگاه ایلی نویز شهر شیکاگو گذراندم . در همانجا مدتی در قسمت کنترل درد با استادم پروفسور Alon-P.Winnie کار کردم و تخصص بیهوشی و بورد کتبی بیهوشی را گذراندم و سپس در دانشگاه شیکاگو در همان شهر به عنوان فلوشیب ICU و CRITICAL CARE MEDICINE یکسال فلوشیب گذراندم که ضمنا رتبه Instructor نیز داشتم . سال 1974 بورد شفاهی بیهوشی را گذراندم و بعنوان Assistant professor انتخاب شده و مسئول واحدهای مراقبت ویژه ICU دانشگاه شیکاگو بودم . سپس مقالات معروف خود (خونریزی از شریان بی نام در بیماران تراکئوستومی شده و نجات جان آنها برای اولین بار در دنیا ) و همینطور تحقیقات روی مونیتورینگ فشار مجاری هوائی در (1600) یکهزار و ششصد بیمار که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بودند و استفاده از روش جدید IMV برای Weaning این بیماران در کنگره های مختلف از جمله کنگره جهانی بیهوشی و مراقبت ویژه در پایتخت مکزیک (مکزیکوسیتی ) را به نمایش گذاشتم . از سال 1975 تا 1980 به عنوان Associcated profeesor در دانشگاه میسوری کلمبیا مشغول بودم و مسئول و مدیکال دیرکتور Respiratory therapy و ICU های آن دانشگاه بودم . در سال 1358 به وطن خود ایران برگشتم و در دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و کار در رشته خود مشغول شدم و فعلا استاد رتبه 24 همین دانشگاه هستم . سالهای طولانی مدیر گروه بیهوشی این دانشگاه و دبیر بورد تخصصی بیهوشی ایران بودم و توفیقات الهی شامل حالم شده که علاوه بر تربیت و آموزش پزشکان عمومی و متخصصین بیهوشی خوب دوره های متعددی شاگردان اول بورد تخصصی بیهوشی از کلاسهای اینجانب بوده اند .

 

والسلام

دکتر هدایت اله الیاسی

استاد بیهوشی و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

منبع : مرکز تحقیقات بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی ( مشخصات رئیس مرکز تحقیقات )

نظرات 2 + ارسال نظر
Ebrahim refigh doctor elyasi جمعه 9 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 11:06 ب.ظ

دکتر الیاسی با پدر بزرگ من همکلاس بود. پدربزرگم خاطره های دکتر الیاسی را تعریف میکنه و خیلی دوران خوبی با هم داشتند. از جمله این خاطره ها
امتحان ریاضی که در مدرسه ابتدایی برگزار شده بود و از تبریز به عنوان بازدید کننده امده بودند و سوال اول که به اشتباه چاپ شده بود، پدر بزرگم و دکتر الیاسی ان را تشخیص میدهند.

مهدی الیاسی دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:39 ب.ظ

سلام
من هم خلخالی هستم و دکتر الیاسی هم با من همشهری است و هم فامیل هستیم.
با تشکر از مطلب بسیار خوبتان

خواهش می کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد