ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
تحقیقات نشان می دهد بسیاری از دانش آموزان روش های ناموفق و حتی خطرناکی برای مطالعه انتخاب می کنند که نه تنها سبب موفقیت در انجام تکالیف و امتحانات نمی شود بلکه حتی اثرات معکوس بر جای می گذارد. بدترین روش مطالعه، صرف وقت بیش از حد برای مطالعه است! این روش های معمولا توسط دانش آموزان و دانشجویان ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد و با ایجاد خستگی زیاد، ناموفق بودن آنها را تشدید می کند. برای مثال دانش آموز/دانشجویان ممتاز کمتر وقت خود را صرف مرور چندباره فصول کتاب درسی درست بعد از تدریس استاد و همین طور درست قبل از آغاز امتحان می کنند اما این روشی است که معمولا دانشجویان ضعیف به کار می گیرند.
تحقیقات (2006, Landrum, Turrisi, Brandel) نشان می دهد دانشجویانی که نمرات بالایی همچون (الف و ب) می گیرند، در طول ترم رفته رفته میزان مطالعه خود را افزایش می دهد اما نکته جالب اینجاست که روش مطالعه آنها و محتوایی که می خوانند، تفاوت عمده ای با دانشجویان ضعیف دارد. این دانشجویان بیشتر درس می خوانند اما کمتر وقتشان را صرف مطالعه خط به خط کتاب می کنند. به عبارت دیگر این دانشجویان بیشتر وقت خود را صرف استفاده از سایر روش های یادگیری موثر می کنند بدون اینکه مجبور باشند کل وقت خود را صرف مطالعه چندباره متن اصلی کتاب کنند. معمولا دانش آموزان ضعیف سعی می کنند، ضعف خود را از طریق اصرار بر یادگیری مطالبی که نیاموخته اند یا مطالعه چندباره مواد درسی جبران کنند اما نسبت به امتحان کردن سایر تکنیک های مطالعه و یادگیری بی توجه هستند.