وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

هر چی بخواهید می توانید بخوانید و یاد بگیرید/ یادگیری با طعم لذت
وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

هر چی بخواهید می توانید بخوانید و یاد بگیرید/ یادگیری با طعم لذت

زندگی نامه کیوان ساکت+عکس


کیوان ساکت با عکس و زندگینامه + بیوگرافی کامل

متولد 1340 در خانواده ای فرهنگی در شهرستان مشهد به دنیا آمد. از همان کودکی با تشویق پدر و مادر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت و در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون استاد صادق پور در طراحی - استاد پیراسته در رنگ و روغن - استاد دولّو در آبرنگ بود.    مادر وی ریئس بزرگترین دبیرستان دخترانه ی مشهد بود و پدر وی موسس بزرگترین دراگ استور مشهد و علاقه مند به کار هنری. اولین درسهای موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کار گاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صداو سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تاسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهرزمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اینکه همشهری و دوست دایی وی آقای حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل می کرد در یک تابستان برای بازدید خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود 2 تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب معلم آنجا بود. با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و دراین میان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسین علیزاده داشت . در سال 1369 به دعوت هنرمند گرامی پرویز مشکایتان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر – افشاری مرکب و افق مهر و وطن من با صدای ایرج بسطامی و مقام صبر با صدای علیرضا افتخاری و کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از ایران . وی در سال 1375 گروه وزیری را تاسیس کرد و آثارزیادی را با این گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .


عکس کیوان ساکت در خارج از کشور

ساکت تا کنون چندین جلد کتاب برای آموزش تار و سه تار تالیف کرده که عبارتند از :

1- بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفتر اول ((ماهور))
2- بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفتر دوم((ردیف دشتی))
3-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیفاصفهان))
4-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف افشاری - بیات ترک - ابوعطا - کرد بیات ))
5-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف چهارگاه - شوشتری))
6-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف شور))
7-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف سه گاه )) دردست چاپ
8-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف ماهور )) دردست چاپ
9-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف همایون )) دردست چاپ
10-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف راست پنجگاه)) دردست چاپ
11-بیائید تار و سه تار بنوازیم-  دفترسوم ((ردیف نوا )) دردست چاپ
 

12- سبکبال 18 چهار مضراب برای تار و سه تار
13- حرکت دائمی 20 تمرین مفید برای تار و سه تار
14- چرخ نیلوفری 20 تمرین مفید برای تار و سه تار

15-هشت آهنگ معروف جهان
16-درسایه سار بید
17-با موج تا کرانه

که اغلب آنها بار ها و بارها تجدید چاپ شده است.

آثار موسیقیایی ساکت که به صورت CD و کاست عرضه شده اند عبارتند از :
1- جامه دران تکنوازی تار و تنبک در اصفهان شور و چهار گاه
2-سبکبال اجرای 18 چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
3-ای وطن بازسازی و اجرای برخی آثار استاد وزیری
4-آشنایی با آواز دشتی اجرای برخی درسهای دفتردوم شیوه نوین آموختن تارو سه تار
5-فسانه اجرای ابو عطا دراست پنجگاه با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی
6-دیدارشرق وغرب(مرغ سحر) اجرای مرغ سحر بارکتر تنظیم ساکت (با صدای فاضل جمشیدی) و نیز اجرای 8 آهنگ معروف جهان از ساخته های مشاهیر غرب با تارو همراهی پیانوی مازیار حیدری
7-قاصدک تکنوازی سه تار به همراهی دکلمه شعر توسط ژاله صادقیان از آثار 7 شاعر معاصر
8-شرق اندوه اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست : ایرانی و سپس: موسیقی دورانهای مختلف غرب با همکاری امیر نیک بین – نوید مصطفی پور و بهنام ابوالقاسم. 9-بی کاروان کولی اجرای آثاری از ساخته های ساکت با ارکستر وزیری( باصدای ایرج بسطامی) در مایهُ شوشتری و شور.
10-می تراود مهتاب ( با صدای سالار عقیلی).
همچنین آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاویدان به نام نغمه های جاویدان به سفارش واحدموسیقی صدا و سیما با دکلمه ی ژاله صادقیان وتکنوازی ساکت وحسن ناهید (نی) و محمود محمدی (کلارنیت )و سینا جهان آبادی (کمانچه ) و بااجرای ارکستر وزیری و صدابردای آقای صابر و خانم بخشایش و صدای سالار عقیلی – رضا رضایی – محسن روح افزا – امیر تفتی و فاضل جمشیدی . همچنین ساخت وبیش از صد برنامه 15 دقیقه ای به نام قول و غزل همراه اجرا با سه تار خود در راه شناخت و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی به دو روایت یکی آنچه خود در کتابهای خویش نگاه داشته دوم روایت میرزا عبدالله.
کیوان ساکت استاد موسیقی سنتی ایران، اولین شخصی بود که خدمات و تلاشهای استاد قنبری مهر، استاد بی بدیل سازسازی را درک کرد و کوشید تا شیوه استاد را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و در این راه توانسته است با تشویق سازندگان و توجیه آنها، این شیوه عملی را در اکثر شهرهای ایران رواج دهد.
همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیکهای نو پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان بسیاری یافته است.

وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمنها و سازمانها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.


منبع:www.keivansaket.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد