وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

هر چی بخواهید می توانید بخوانید و یاد بگیرید/ یادگیری با طعم لذت
وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

وبلاگ جامع آموزشی ali-learn

هر چی بخواهید می توانید بخوانید و یاد بگیرید/ یادگیری با طعم لذت

آشنایی با تجهیزات عمومی کوهنوردی

Image result for ‫آشنایی با تجهیزات عمومی کوهنوردی‬‎ 

کلاه :

 همیشه در برنامه های زمستانی سعی کنید که یک کلاه که روی سر و گوشها ر بپو شاند داشته باشید .حتی اگر لباس شما دارای کلاه هم باشد داشتن یک کلاه ضروری است . در عین حال به دلیل برف و طوفانهای سرد هر چقدر کلاه شما بیشتر سر و گوش شما را بپو شاند بهتر است .

 ۵۰٪ گرمای بدن از سر خارج میشود به این دلیل کلاه هائیکه مانند یک کیسه تمام سرو گردن را بجز چشم ها می پو شانند از بهترین وسائل حفظ گرمای سر و صورت هستند .


کت پر :

 وسیله ای بسیار سبک و کم حجم که قابلیت گرمائی زیادی دارد استفاده از کت پر در هنگام حرکت موجب عرق کردن بدن میشود بهترین موقع استفاده از آندر طول استراحت ها و توقف هاست بعضی ها هنگام خواب کت پر را به تن میکنند و به درون کیسه خواب میروند . این کار باعث عرق کردن در هنگام خواب میشود . بهترین کار این است که در صورت نیاز هنگام خواب کت پر را روی کیسه خواب انداخت .

 کاپشن شلوار پولار :

 اجناس ساخته شده از پولار روز به روز جای بیشتری را در بین لباسها و وسائل کوهنوردی باز میکنند .یک شلوار یا کاپشن پولار جزو لباسهای سبک و گرم است که در هر حالتی میتواند مورد استفاده قرار گیرد . این نوع لباسها مانند لباسهای کتانی و پنبه ای بر اثر تماس با برف زود خیس نمیشوند .

 

وسایل اضطراری و کمکی در برنامه های زمستانی :

در زمستان انواع نمایشهای هوا را شاهد هستیم . داشتن بعضی از چیز های اضافی کمک به بهتر پیش بردن برنامه میکند از جمله داشتن یک جفت جوراب اضافه برای کسیکه جورابش خیس شده ، زیرپوش اضافه ، کلاه اضافه ، عینک آفتابی یا دودی عینک آفتابی یا دودی در برنامه های زمستانی نیز اهمیت خود را دارد حتی در روز های ابری نیز به عینک آفتابی احتیاج است اگر بتوانید دارای عینکی باشید که کناره های آن نیز دور چشم شمارا بپوشاند به حفظ چشم خود کمک بسیاری کرده اید مثل عینک اسکی این نوع عینک ها جلوی اشعه ماوراء بنفش که حتی از بغل عینک هم به چشم میتابد را میگیرند و در ضمن به باد هم اجازه نمیدهند که چشم شما را اذیت کند .

 پیراهن شلوار گرم کن :

 یک دست لباس گرم کن زیر از انواع مدلهای کرکی ، پنبه ای یا پشمی که در بازار وجود دارند می تواند بدن ما را در هنگام برنامه های زمستانی گرم نگاه دارد .سعی کنید قسمت نیم تنه بالائی را آستین بلند انتخاب کنید تا دستها و آستین را گرم نگه دارد .

 دستکش :

 برای برنامه های زمستانی همیشه سعی کنید که دو جفت دستکش همراه خود داشته باشید چرا که از یک طرف احتمال خیس شدن آنها میرود و از طرف دیگر بر اثر یک بد شانسی ممکن استکه باد دستکش شمارا ببرد . اینکه نوع دستکش شما دو انگشتی یا پنج انگشتی باشد زیاد مهم نیست مهم اینستکه دستکش شما باندازه کافی دستها و انگشتهای شما را گرم نگاه دارد البته اگر شما در انگشتان خود سر مای بیشتری را احساس میکنید بهتر استکه دستکش شما دو انگشتی باشد .

چرا که در این حالت انگشتها در جوار یکدیگر قرار دارند و گرما بهتر درون دستکش حفظ میشود و باعث بیشتر گرم شدن انگشتها میشود . دستکشهائی نیز وجود دارند که از چند لایه از جمله پولار دوخته شده اند و محافظ خوبی در مقابل سر ما هستند .

در سالهای اخیر وسیله ای بنام روکش دستکش درست شده است که علاوه بر گرم نگه داشتن دستها خاصیت ضد آب هم دارد و از خیس شدن دستکش جلو گیری میکند . در موقع خرید دستکش دقت کنید که دستکش شما باندازه کافی بلند باشد و قسمت مچ و بالای آنرا کاملا بپوشاند تا از نفوذ سرما و باران و برف جلو گیری بعمل آورد .

گتر :

 اگر روزی صاحب بهترین و گرمترین کفش دنیا شدید و از گتر استفاده نکردید مطمئن باشید که کفش شما هیچ خاصیتی نخواهد داشت .در زمستان پای ما تا زانو و حتی بعضی از مواقع خودمان تا کمر در برف فرو میرویم . در همه این حالات اگر گتر به پا نداشته باشیم برف وارد کفش میشود و جوراب و پارا خیس میکند از آن پس سرما پای ما را مورد اذیت و آزار قرار خواهد داد وظیفه گتر جلو گیری از وارد شدن برف به درون کفش و نیز جلو گیری از خیس شدن قسمت پائین شلوار است.

بعضی ها با پوشیدن شلوار بادگیر خود را از استفاده گتر معاف میدانند در صورتیکه شلوار باد گیر هیچوقت نمیتواند جای گتر را بگیرد . اول اینکه دیر یا زود به دلیل عرق کردن بدن از داخل مجبور به تعویض آن هستیم و دوم اینکه پاچه شلوار بادگیر هیچ وقت به هیچ قسمتی از کفش متصل نیست در نتیجه با هر فشار ممکن است بالا برود و برف وارد کفش شود . گتر انواع و اقسام مختلف دارد .

برای خرید حتما در نظر داشته باشید که گتر تا زیر زانوی شما را بپوشاند و مهمتر از همه گتر دارای زیپ یا بست چسبی باشد تا هنگام به پا کردن آن مجبور به در آوردن کفش نباشید.

منبع:nejatgar.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد